Wat is digitaal ondernemen?
Digitaal ondernemen betekent dat jouw bedrijfsvoering deels online plaatsvindt.
Maar jij bent misschien al digitaler dan je beseft. Als jouw boekhouding al in de cloud staat en jij met klanten contact hebt via Whatsapp of e-mail, is jouw bedrijf ook al deels gedigitaliseerd.
De computer en internet hebben tal van componenten uit onze maatschappij drastisch veranderd, denk hierbij aan bepaalde beroepen die zijn verdwenen, onderwijs dat anders wordt gegeven en het feit dat we nu anders communiceren dan een aantal jaar geleden. Ook het ondernemerschap heeft zich hierdoor in een razend tempo ontwikkeld, waardoor steeds meer ondernemers werken in de cloud.
Digitaal ondernemen voor ondernemers
Nu zijn er natuurlijk nog steeds veel branches en ondernemers die nauwelijks meegaan met de digitalisering, denk bijvoorbeeld aan de slager om de hoek of een schoenmaker.
Maar vergis je niet! Ook deze doen tegenwoordig van alles online, al was het alleen maar de boekhouding of het verkrijgen van een vermelding op Google Maps.
Voor elke ondernemer en sector zijn er stappen te digitaliseren.
Tegelijkertijd zijn er ook heel veel ondernemers die met beide voeten in de digitale wereld staan en van daaruit hun bedrijf runnen. Natuurlijk zijn hier ook nadelen aan gekoppeld; Je moet voldoende investeren in kennis want je moet wel weten hoe je met de oplossing of software werkt. Daarnaast moet je ook je digitale programma’s onderhouden.
Een digitale werkplek
Veilig digitaal ondernemen wordt gevormd doordat een ondernemer digitale hulpmiddelen gebruikt om het ondernemerschap uit te oefenen. Denk bijvoorbeeld aan een webbureau of agency, wiens hele corebusiness is gebaseerd op iets wat zich eigenlijk allemaal online afspeelt.
Voor een opdracht voert een webbureau of agency misschien op locatie gesprekken met klanten, maar het werk wordt compleet digitaal uitgevoerd. Het bouwen aan websites en webshops vindt online plaats en wordt uiteindelijk ook op dit podium gedeeld met de rest van de wereld.
Digitaal ondernemen is echter niet alleen de manier waarop jij hoofdzakelijk je geldt verdient, digitaal ondernemen is ook:
- Online klantbeheer
- Online verkoop
- Online facturatie
- Online marketing
Alle genoemde punten op een rijtje!
Online klantbeheer
Er zullen nog genoeg ondernemingen zijn die hun klantbeheer puur offline doen. Maar deze bedrijven worden steeds schaarser. Het voeren van een online klantbeheer heeft namelijk veel meer voordelen. Je kunt immers vanaf elke locatie bij je gegevens, je kan ze makkelijk doorzoeken, filteren of doorsturen en je kunt op deze manier veel efficiënter werken.
Online verkoop
Zoals eerder al genoemd met het voorbeeld van een webbureau of agency, is online verkopen ook een vorm van digitaal ondernemen. En wanneer je geen fysieke producten of diensten verkoopt, maar digitale producten zoals whitepapers (oftewel downloads), dan profiteer je helemaal van het digitaal ondernemen. Je kunt op deze manier namelijk heel makkelijk je productie opschalen.
Eén digitaal lied verkopen aan honderden klanten gaat namelijk veel makkelijker, goedkoper en sneller dan één cd of dvd verkopen aan datzelfde aantal liefhebbers.
Online facturatie
Facturen maken vindt vrijwel niemand echt leuk. Maar het maken van digitale facturen gaat tegenwoordig online wel een stuk efficiënter en eenvoudiger dan op de ouderwetse, offline manier.
Ook nu kun je profiteren van wat de digitalisering ons heeft gebracht, doordat je bepaalde zaken kunt automatiseren, minder fouten maakt gemakkelijker betaalherinneringen stuurt om de zoveel dagen.
Online marketing
Er zijn nog maar weinig ondernemers die al hun marketing nog op de ouderwetse manier doen.
Nee, ook met het vergroten van de zichtbaarheid van je bedrijf kun je digitaal heel veel kanten op. Wat dacht je van adverteren op social media (Youtube, TikTok, Facebook, Twitter, etc), een persbericht versturen naar nieuws websites of zakelijk netwerken via LinkedIn?
Allemaal vormen van online marketing die mogelijk zijn door de digitalisering!