Wettelijke eisen voor webwinkels
Als je een webshop beginnen wilt en daarbij (ook) levert aan consumenten moet je voldoen aan strenge regels voor online verkoop. Wij zetten deze op een rij aan de hand van zes (6) vragen die je kunt hebben als beginnende webwinkelier.
Welke informatie ben ik verplicht te delen?
Onderstaande lijst kun je gebruiken als checklist om te zien wat je verplicht moet delen als je producten en/of diensten aan consumenten verkoopt:
- Adresgegevens (Naam en Adres).
- Telefoonnummer of een andere manier om snel contact op te nemen.
- E-mailadres.
- KvK- en Btw-identificatienummer.
- Kenmerken van je product(en).
- De bedenktijd, verzendkosten en manier van betalen.
- Privacy en voorwaarden.
- Algemene voorwaarden.
Hoeveel informatie moet ik geven over mijn product?
Je moet een duidelijke omschrijving geven van je handel. Consumenten moeten hiermee een goed idee krijgen van wat ze precies bij je kopen. Omdat ze het op afstand kopen, moeten consumenten weten waar ze precies “ja” tegen zeggen.
Verstrek ten minste de volgende informatie aan de consument:
- Prijs (Incl.- of Excl. Btw).
- Bezorgkosten.
- De manier waarop de producten worden bezorgd.
- Betaalmethoden, dus de manier van afrekenen voor je klant.
Hoe gebruik je cookies?
Webshophouders moeten rekening houden met drie soorten cookies:
- Functionele cookies.
- Analytische cookies.
- Tracking cookies.
Elk van deze cookies heeft zo zijn eigen verplichtingen:
- Functionele cookies zorgen ervoor dat je website goed werkt. Winkelmandjes en inloggegevens werken alleen met functionele cookies.
- Analytische cookies laten zien hoe goed je website werkt. Je kunt hiermee bijvoorbeeld de effectiviteit van advertenties meten.
- Tracking cookies houden bij wie er op welke pagina zit.
Voor functionele cookies heb je nooit toestemming nodig van online shoppers. Analytische cookies hebben soms toestemming nodig, tracking cookies altijd.
Het is wettelijk van belang dat je website vrij toegankelijk is, ook als een gebruiker niet instemt met, bijvoorbeeld, tracking cookies.
Hoe zit het met het Privacybeleid en de Algemene voorwaarden?
Het is belangrijk wat je doet met de gegevens van je klanten. Gebruik je adresgegevens alleen zodat pakketjes op de goede plek aankomen? Dan heb je niet zoveel verplichtingen. Maar doe je er meer mee, dan kleven er regels aan.
Je moet je klanten vertellen wat je met hun informatie doet. Als je een verjaardagskorting wilt sturen, moet je dit opnemen in je privacy-voorwaarden. Als je wilt kijken of een product vaker door mannen of vrouwen gekocht wordt, moet je dit opnemen in je privacy-voorwaarden. Voor sommige zaken, zoals het sturen van een nieuwsbrief, moet je zelfs toestemming vragen voordat je het doet.
Je hebt hoe dan ook een informatieplicht. Zorg dus voor een heldere privacyverklaring waar de klant kan zien welke gegevens je verzamelt en waarom. Dit is niet alleen je plicht, maar schept ook vertrouwen bij de consument.
Ben ik verplicht om Algemene voorwaarden te gebruiken?
Niemand leest ze, maar bijna elke webshop heeft ze: de kleine lettertjes! Algemene voorwaarden zijn eigenlijk regels die je contract met de klant aanvullen.
Algemene voorwaarden zijn niet juridisch verplicht voor webwinkels, maar wel erg handig. Als je algemene voorwaarden gebruikt, worden ze een onderdeel van jouw afspraken met klanten. Omdat je klant precies moet weten wat jullie afspreken, mag je je algemene voorwaarden niet verstoppen. Voor de geldigheid moet je zelfs heel duidelijk maken waar ze staan. Dit heet ook wel terhandstelling.
Het verschil met klanten van fysieke winkels
Een van de regels voor online verkoop is de Wet Verkoop op Afstand. Deze wet biedt consumenten extra beschermd bij online aankopen. Bijvoorbeeld met de wettelijke bedenktijd. Hierdoor mag een klant een online gekocht product zonder reden terugsturen.
Je moet je klanten minstens twee weken bedenktijd geven. Binnen die bedenktijd mag een online shopper aangeven dat hij het product wil terugsturen. Dan moet je het aankoopbedrag altijd weer terugboeken. De klant hoeft geen reden te geven en de verpakking mag zelfs geopend zijn door de klant. Je mag daar geen extra kosten voor rekenen.
Lees hier meer omtrent artikel 6:230v BW: Overeenkomst op afstand.